Select Page

Κατά καιρούς έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για το πως είχανε ξεκινήσει τα arcade games και πως έχουν καταλήξει τα τελευταία χρόνια. Τα arcade games αρχικά κυκλοφορήσαν στην πλατφόρμα του Xbox Live σαν μικρά σε διάρκεια, φτηνά και χαλαρωτικά (κυρίως) retro games που δεν ξεπερνούσαν σε χωρητικότητα μερικά KB και σαν κύριο σκοπό είχανε να ξεκουράσουν τον παίχτη από τους »βαρύς» retail τίτλους. Τον τελευταίο καιρό όμως αυτό έχει αλλάξει και πλέον βλέπουμε arcade παιχνίδια τα οποία είναι σχετικά μεγάλα σε διάρκεια και στην πλειονότητα τους αρκετά ακριβά, με αποτέλεσμα έχει να θεωρούνται σαν αυτοτελές παιχνίδια.

Το κατά πόσον αυτό που γίνετε είναι θεμιτό για εμάς του gamers ή όχι δεν είναι του παρόντος αλλά αυτή η αναφορά έγινε διότι το Spelunky, που έφτασε πρόσφατα στην πλατφόρμα του Xbox Live, ήρθε για να μας θυμίσει πως και τι πρέπει να είναι τα arcade games. Βέβαια, υπάρχουν κάποιες -σοβαρές- παραφωνίες. Όλα τα παραπάνω θα τα εξετάσουμε στο κείμενο που ακολουθεί.


To Spelunky είναι ένα κλασσικό 2D platform game το οποίο αποτελεί ουσιαστικά ένα remake του ομωνύμου freeware παιχνιδιού που είχε κυκλοφορήσει το 2008 για PC. Φυσικά όπως καταλαβαίνουμε στο εδώ έρχεται  με αναβαθμισμένα γραφικά και με πολλά extras. Όπως θα έχετε ήδη καταλάβει και από τον τίτλο, αναλαμβάνουμε έναν αγνώστων στοιχείων εξερευνητή. Σκοπός μας είναι να εξερευνήσουμε υπόγειες σπηλιές μαζεύοντας ταυτόχρονα πολύτιμους λίθους και πετράδια, αποφεύγοντας ωστόσο τους εχθρούς και τις παγίδες που θα βρεθούν στον δρόμο μας.

Στην κατοχή μας έχουμε, αρχικά, ένα λάσο (σας θυμίζει τίποτα ο συνδυασμός λάσου-εξερευνητή-σπηλιές;) το οποίο αποτελεί το μοναδικό μας όπλο εναντίον των εχθρών, σχοινιά για να ανεβαίνουμε σε υψηλότερα επίπεδα που δεν μπορούμε να φτάσουμε διαφορετικά και τέλος τις απαραίτητες βόμβες με τις οποίες μπορούμε να ανατινάξουμε και να φτιάξουμε περάσματα ή δρόμους σε περιοχές που δεν είναι προσβάσιμες. Όσο προχωράμε στο παιχνίδι βρίσκουμε διάφορα όπλα και αντικείμενα σκόρπια, από καραμπίνες και όπλα που ρίχνουν πάγο μέχρι φωτογραφικές μηχανές(!) και συσκευές τηλεμεταφοράς. Μπορούμε επίσης να αγοράσουμε από τον »μαγαζάτορα των σπηλαίων» ή μπορούμε ακόμα να του τα κλέψουμε (Συμβουλή: μην το επιχειρήσετε και γενικά μην τον εξαγριώσετε!).


Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να εξερευνήσουμε τις σπηλιές και να φτάσουμε μέχρι το τέρμα τους. Μπορεί να φαίνεται απλό και εύκολο αλλά μόνο έτσι δεν είναι τα πράγματα. Και οι λόγοι είναι κυρίως δυο: πρώτον, εξαιτίας του μηχανισμού των random generated levels οι σπηλιές κάθε φορά που ξεκινάμε το παιχνίδι »φτιάχνονται» τυχαία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πότε δεν θα παίξουμε την ίδια πίστα δυο φορές. Η συγκεκριμένη μέθοδος είναι ουσιαστικά αυτή που κάνει το Spelunky να διαφέρει και να είναι ξεχωριστό από όλα τα άλλα arcades.

Το γεγονός αυτό όμως λειτουργεί σαν δίκοπο μαχαίρι. Από την μια είναι πολύ ενδιαφέρον το ότι κάθε φορά που παίζουμε το παιχνίδι θα αντιμετωπίσουμε μια διαφορετική πίστα με διαφορετικούς εχθρούς σε διαφορετικές θέσεις, από την άλλη όμως καταργείται αυτόματα κάθε μορφή στρατηγικής και σχεδίου που μπορούμε να φτιάξουμε για το πως θα καταφέρουμε να περάσουμε ένα σημείο. Δεύτερος λόγος για τον οποίο το παιχνίδι δεν είναι όσο εύκολο ακούγετε αρχικά (και πιο σημαντικός) είναι ότι ξεκινάμε το παιχνίδι με τέσσερις ζωές συνολικά και εάν τυχόν χάσουμε όλες τις ζωές μας τότε θα πρέπει να ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή όχι της πίστας αλλά του παιχνιδιού!

 

Ο μοναδικός τρόπος για να πάρουμε ζωή είναι εάν βρούμε και σώσουμε τις δεσποινίδες που θα βρούμε κουβαλώντας τες στην έξοδο, όπου εκεί θα μας δώσουν ένα…φιλάκι και θα ανεβούμε μια ζωή! Αυτό, σε συνδυασμό με το random generated levels σύστημα, κάνουν το παιχνίδι -πέρα από σαδιστικά δύσκολο -σχεδόν ατερμάτιστο. Σίγουρα ένα checkpoint system σαν αυτό που χρησιμοποιούν όλα τα παιχνίδια θα ήταν το ιδανικό, διότι σκεφτείτε να χάσουμε στην όγδοη πιστά που με τόσο κόπο και υπομονή και μετά από τόσες αποτυχίες φτάσαμε και μετά το παιχνίδι μας »επιβραβεύει» ξεκινώντας μας πάλι από την αρχή.

Αυτή η τακτική που ακολουθεί το παιχνίδι μπορεί να θυμίζει old school παιχνίδια περασμένων δεκαετιών (όπως το Rick Dangerous για τους πιο παλιούς) δημιουργεί όμως το αίσθημα της μη ολοκλήρωσης του τίτλου και σίγουρα πολλοί και κυρίως οι νεότεροι gamers θα το βρουν μεγάλο ανασταλτικό παράγοντα για την αγορά του.


Το Spelunky είναι κυρίως single-player παιχνίδι, δεν απουσιάζουν όμως τα offline multiplayer χαρακτηριστικά. Τι εννοούμε όμως με αυτό; Ο τίτλος χωρίζετε σε δυο modes, το adventure και το deathmatch. Στο adventure, το οποίο είναι η ιστορία του παιχνιδιού, μπορούμε να παίξουμε μαζί με τέσσερις φίλους μας από το σπίτι σε ένα offline co-op σύστημα. Βεβαία, η αλήθεια είναι ότι το παιχνίδι ούτε φτιάχτηκε για αυτόν τον λόγο ούτε όμως γίνετε ποιο εύκολο. Τέλος, το deathmatch είναι το κλασσικό παιχνίδι που σκοπός μας είναι να σκοτώσουμε τους φίλους μας και να κερδίσουμε. Το εν λόγω mode δεν έχει να προσφέρει σχεδόν τίποτα, καθώς καταντάει γρήγορα ανιαρό και κουραστικό χωρίς κάποιο ιδιαίτερο νόημα. Το Spelunky είναι ένα καθαρόαιμο single-player παιχνίδι και ως αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε άσχετα με τις προσπάθειες της εταιρείας να το εντάξει στα σύγχρονα δεδομένα.

Τέλος, στον οπτικοακουστικό τομέα το Spelunky τα πηγαίνει αρκετά καλά. Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι πολύχρωμα, καθαρά και καλοσχεδιασμένα και είναι αυτά που ταιριάζουν σε ένα remake ενός retro τίτλου. Από άποψη ήχου, η μουσική που παίζει αλλάζει σε κάθε πίστα άλλα δυστυχώς η γκάμα της δεν είναι τόσο μεγάλη και πολύ γρήγορα θα τη βαρεθούμε. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν είναι άσχημη. Αντιθέτως σε βάζει στο κλίμα της εξερεύνησης.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Reh9KRQ4trs’]

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε είναι ένα και δεν χωράει αμφισβήτηση. Το Spelunky είναι ένα ιδιαίτερα ξεχωριστό παιχνίδι, το οποίο όμως δεν απευθύνετε σε όλους. Είναι ένα από αυτά τα παιχνίδια που είτε θα τα λατρέψεις είτε θα τα μισήσεις. Το Spelunky είχε τα φόντα να γίνει το ποιο χαλαρωτικό και ξεκούραστο arcade, δυστυχώς όμως αποτυγχάνει λόγω της τεράστιας δυσκολίας του. Η τιμή δε των 1200 Microsoft Points κρίνετε σχεδόν απαγορευτική, ειδικά εάν σκεφτούμε ότι μπορούμε να το παίξουμε δωρεάν στον υπολογιστή μας. Τελικά όπως λέει και το παιχνίδι »the walls are shifting» και μαζί και οι εποχές…

Βαθμολογία: 7/10

Εταιρεία ανάπτυξης: Mossmouth

Εταιρεία έκδοσης: Microsoft Studios

Αριθμός παιχτών: 1-4

Ηλικίες: PEGI 7

Επίσημη ιστοσελίδα: www.spelunkyworld.com