Αν υπάρχει κάτι που προσδιορίζει τη σειρά Forza Motorsport, τόσο στο gaming όσο και στο Xbox συγκεκριμένα, είναι το βάθος της εξομοίωσης και η προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια που μπορεί να την επηρεάσει. Το πρώτο παιχνίδι της σειράς που έρχεται στο Xbox One και μάλιστα ως launch τίτλος, το Forza Motorsport 5, συνεχίζει την παράδοση που δημιούργησαν οι προκάτοχοί του και φυσικά, αξιοποιώντας το νέο hardware αλλά και τη δυναμική που ανοίγει το Cloud, βελτιώνεται σε όλους τους τομείς που θα μπορούσε να βελτιωθεί – σε μερικούς μάλιστα, όπως η εξομοίωση των χαρακτηριστικών και της λειτουργίας των τροχών και των ελαστικών, σε ανατριχιαστικό βαθμό. Με την ευκαιρία της gamescom μίλησα με τον Dan Greenawalt, Creative Director της Turn 10, και έπαιξα την δοκιμαστική πίστα του παιχνιδιού.

Το νέο Forza δε θα μπορούσε να μην έχει βελτιώσεις. Τόσο το νέο hardware όσο και ο πρόσθετος χρόνος που είχε η ομάδα ανάπτυξης στα χέρια της σημαίνουν πολύ πολύ περισσότερο «Forza» για τους φίλους της σειράς. Με 1080p στα 60FPS, νέα μηχανή για τον φωτισμό και ακόμα καλύτερη μηχανή εξομοίωσης, το 5ο μέλος της σειράς φιλοδοξεί να είναι ο next gen launch τίτλος που θα κλέψει το ενδιαφέρον των φίλων του αυτοκινήτου. Σε συνδυασμό με τη δυναμική που ανοίγεται από την υποστήριξη του cloud μέσω του Xbox LIVE, το οποίο θα επιτρέψει σταδιακά στους αντιπάλους να έχουν όλο και πιο «ανθρώπινες» αντιδράσεις και οδική συμπεριφορά μέσα στο παιχνίδι, και το auto vista mode που επιτρέπει στον παίκτη να «χαζέψει» το όχημά του από κάθε μεριά, να μπει μέσα, να δει τα σημαντικότερα Points of Interest, ακόμα και τις γρατσουνιές από τον τελευταίο αγώνα, πρόκειται κατά τον Dan για το καλύτερο Forza που έχει δημιουργήσει η ομάδα της Turn 10. Και δε θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, καθώς το στοίχημα είναι μεγάλο για τον racing / simulation τίτλο που όχι μόνο καλείται να ανταποκριθεί σε μια βαριά κληρονομιά αλλά και να αρχίσει την «ιστορία» της σειράς σε μια νέα πλατφόρμα.

Για να το πετύχει αυτό, η ομάδα ανάπτυξης προσπάθησε να δημιουργήσει έναν τίτλο που δε θα είναι απλά «arcade» ή «simulation», αλλά θα είναι ένας εξομοιωτής τον οποίο, με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις και επιλογές, θα μπορεί να χαρεί τόσο κάποιος που θέλει να απολαύσει την οδήγηση όσο και κάποιος φανατικός της εξομοίωσης και του ρεαλισμού.

Η βασική «ιστορία» του παιχνιδιού εξελίσσεται μέσα από 8 κατηγορίες αυτοκινήτων, οι οποίες αντιστοιχούν σε 8 career mode. Με διάρκεια 75-90 λεπτά το καθένα, επιτρέπουν στον παίκτη να απολαύσει το είδος του αυτοκινήτου που εκείνος θέλει, χωρίς να τον υποχρεώνει να ξεκινήσει από «μικρότερα» οχήματα και να φτάσει μόνο μετά από αρκετό χρόνο στα καλύτερα οχήματα του παιχνιδιού. Επίσης το levelling γίνεται πλέον σε κάθε σημείο που ο παίκτης αποκτά εμπειρία από το παιχνίδι: single player, multiplayer, split screen – παντού μαζεύουμε πόντους εμπειρίας. Οι πίστες έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τον ρεαλισμό και φυσικά την απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια – ακόμα και οι μικρότερες ρωγμές στο οδόστρωμα, ή τα κατά τόπους χόρτα που φυτρώνουν σε κάποια σημεία στην άσφαλτο θα παίζουν ρόλο στη συμπεριφορά του οχήματος επάνω στο δρόμο. Το καλύτερο μοντέλο εξομοίωσης τροχών και κυρίως ελαστικών που έχουν σχεδιάσει μέχρι σήμερα έχει ενσωματωθεί στο Forza 5, με τα ελαστικά να αλλάζουν συμπεριφορά ανάλογα με τις τιμές που παίρνουν μια ολόκληρη σειρά από μεταβλητές. Η δουλειά που έκαναν μάλιστα έχει τόσο βάθος που η συνεργασία με την Pirelli (που απέφερε την εξομοίωση στο Forza 4) δεν ήταν αρκετή, και η ομάδα ανάπτυξης απευθύνθηκε στην εταιρεία που προμηθεύει με πληροφορίες και στατιστικά τις περισσότερες μεγάλες εταιρείες κατασκευής ελαστικών, την Calspan, για να μπορέσει να εξομοιώσει και να κατανοήσει καλύτερα την επίδραση της θερμοκρασίας, της φθοράς, της πίεσης και άλλων παραγόντων στην οδική συμπεριφορά του οχήματος. Ο Dan ανέφερε μάλιστα ότι αυτή τη στιγμή έχουν καλύτερη κατανόηση και περισσότερα δεδομένα για το πώς ανταποκρίνονται τα ελαστικά από ό,τι οι μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου, επιστρέφοντας έτσι αξία και στην ίδια τη βιομηχανία του αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα έχτισαν έναν από τους πληρέστερους εξομοιωτές.

Η εμπειρία μας όμως στο Xbox One θα επηρεαστεί και από τα Drivatars, τις ψηφιακές εκδόσεις των avatars μας (και των φίλων μας) οι οποίες θα αγωνίζονται μαζί μας. Κάθε Drivatar θα έχει πληροφορίες για τον παίκτη που το δημιούργησε, οι οποίες όμως θα συγκεντρώνουν και αθροιστικά λεπτομερείς αναφορές για την οδική συμπεριφορά κάθε παίκτη και το πώς αντιμετωπίζει κάθε πρόκληση στο δρόμο. Έτσι, το Drivatar ενός φίλου μας την πρώτη εβδομάδα θα έχει πιθανότατα διαφορετική συμπεριφορά από αυτή που θα έχει μετά από μερικές εβδομάδες, καθώς το cloud σταδιακά επεξεργάζεται και δημιουργεί στατιστικές αναφορές για τον τρόπο που οδηγεί καθένας μας, το πώς και πότε κάνει προσπεράσεις κτλ. Το σύστημα δεν θα ανεβάζει δεδομένα συνεχώς στο cloud (άκρως σημαντικό για τις μικρότερες γραμμές) παρά μόνο στο τέλος κάθε αγώνα, ενώ ο Dan ανέφερε ότι ο όγκος θα είναι αρκετά μικρός και θα μπορεί να «ανέβει» ακόμα και με ταχύτητες που σήμερα συναντάμε στα 3G δίκτυα της κινητής τηλεφωνίας. Όταν παίζουμε χωρίς σύνδεση στο ίντερνετ, το παιχνίδι δεν θα κρατάει τις πληροφορίες που αφορούν τον τρόπο που τρέξαμε σε έναν αγώνα, κάτι που σημαίνει ότι σε αυτές τις περιπτώσεις τα στοιχεία αυτά δεν θα αποτελούν μέρος του Drivatar μας. Περισσότερα για αυτό το κομμάτι της εξομοίωσης του παιχνιδιού μπορείτε να διαβάσετε στο σχετικό research της Microsoft.

Περνώντας τώρα στο hands-on κομμάτι αξίζει να αναφέρω ότι έπαιξα την δοκιμαστική έκδοση του Forza 5 που ήταν προσβάσιμη σε όλους, στα demo units του Xbox One. Επίσης, σημαντικό είναι να αναφέρω ότι ως gamer είμαι δεινός φίλος των “arcade” racing που στρίβεις με 200 χιλιόμετρα την ώρα – και στρίβει. Έχω απολαύσει απίστευτα κάποια από τα προηγούμενα Forza για τον ρεαλισμό τους, αλλά η καρδιά μου ανήκει στα λιγότερο ρεαλιστικά και περισσότερο omg-δε-θα-το-έκανα-ποτέ-στο-δρόμο-fun games.

Τα πρώτα δευτερόλεπτα δεν είμαι σίγουρος αν χάζευα περισσότερο την οθόνη ή το χειριστήριο, οπότε θα ξεκινήσω από την οθόνη. Αν και είχα να επιλέξω ανάμεσα σε μόλις 5 οχήματα, τολμώ να πω ότι το δείγμα ήταν παραπάνω από καλό για τις ανάγκες της παρουσίασης και αν και κατέληξα να αγαπήσω την McLaren P1, και τα άλλα οχήματα έτυχαν αρκετής αγάπης και τουλάχιστον μιας δοκιμής από μεριάς μου (ΟΚ εκτός από το Audi λόγω αγάπης προς το R8). Με όλα τα Assist ενεργά στην πρώτη δοκιμή, και στη συνέχεια παίζοντας με τις ρυθμίσεις και τελικά με όλα κλειστά, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι έπαιξα διαφορετικά παιχνίδια κάθε φορά. Ο τρόπος που αλλάζει η συμπεριφορά του οχήματος είναι σε μερικές περιπτώσεις οριακά εκνευριστικός, καθώς σημαίνει ότι κάθε φορά έπρεπε να προσαρμοστώ αντίστοιχα και να αλλάξω στυλ οδήγησης – η καμπύλη εκμάθησης έχει ενδιαφέρον και πλάκα στο σπίτι, αλλά σε μια έκθεση με πραγματικά περιορισμένο χρόνο αυτό πρακτικά σήμαινε πολύ «χωράφι» κάθε φορά με το που ξεκινούσα. Παρ’ όλα αυτά το παιχνίδι είναι φιλικό στον (ακόμα και αρχάριο) παίκτη, και η μετάβαση από όλα τα assist, σε κανένα, μου επέτρεψε να χαρώ την πίστα με τελείως διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Νομίζω αυτό είναι και η επιτυχία του συγκεκριμένου τίτλου: ο τρόπος που το gameplay προσαρμόζεται και ανταποκρίνεται στο τι γίνεται στο περιβάλλον, το τιμόνι ποιανού οχήματος κρατάμε και τελικά ποιός είναι ο οδηγός. Αν σε αυτά προσθέσω τα αυτονόητα από την εισαγωγή μου στο hands-on γραφικά, φωτισμούς, ανακλάσεις και τη συμπεριφορά των άλλων οδηγών (απλό ΑΙ, όχι cloud-based drivatars) έχουμε έναν εξαιρετικό συνδυασμό, ειδικά για τους φίλους της σειράς, σίγουρα έναν διασκεδαστικό τίτλο, όμως, για οποιονδήποτε racing gamer.

Το χειριστήριο, τώρα, νομίζω είναι η πρώτη φορά που το χάρηκα τόσο πολύ. Στην αρχή μάλιστα πήρα τα χωράφια αρκετές φορές καθώς προσπαθούσα να συνηθίσω την αίσθηση και τον τρόπο που ανταποκρίνεται η δόνηση στο οδόστρωμα, τα φρένα, την επιτάχυνση (και να ξεκολλήσω το χαζό χαμόγελο από το πρόσωπό μου για το πώς μεταφερόταν η δόνηση στα δάχτυλά μου). Δεν ξέρω αν σχεδίασαν το Forza σαν επίδειξη του τι μπορεί να κάνει το νέο controller αλλά σίγουρα αυτό ακριβώς κατάφεραν να πετύχουν, τουλάχιστον για εμένα. Το νέο σύστημα δόνησης στα triggers δίνει πραγματικά άμεσα feedback για το τι γίνεται μέσα στο παιχνίδι και σου επιτρέπει, ακόμα και αν δεν κοιτάς την οθόνη, να λαμβάνεις πληροφορίες για το όχημα, τον δρόμο, όλα τα στοιχεία του gameplay που κάνουν το Forza έναν εξαιρετικό εξομοιωτή. Με την αβεβαιότητα που μου δημιουργεί το εξαιρετικά μικρό δείγμα που έχω (τόσο από το Forza όσο και από τα games του Xbox One που είδα hands-on) έχω να πω ότι πιθανότατα οι περισσότεροι θα αγαπήσουμε το νέο χειριστήριο και, όταν θα χρειαστεί, για οποιοδήποτε λόγο, να πιάσουμε πάλι το κατά τα άλλα αγαπημένο Xbox 360 controller πάλι στα χέρια μας, θα το κοιτάμε σαν κάτι να του λείπει. Το σημαντικότερο όμως – και εδώ είναι και η σύνδεση αυτής της περιγραφής με το Forza – ότι το νέο χειριστήριο προσθέτει αξία στο παιχνίδι, αξία που ειδικά για τους πιο φανατικούς του είδους και τους λάτρεις της λεπτομέρειας και της ακρίβειας θα είναι καθοριστικής σημασίας και ειδοποιός διαφορά σε σχέση με άλλους αντίστοιχους τίτλους.

Κλείνοντας το Preview – Τι περιμένω από το παιχνίδι:
Περιμένω από τη μία ένα ενδιαφέρον single player που μπορεί να γίνει εκρηκτικό αν τα Drivatars αποδειχθούν τόσο έξυπνα και προσαρμόσιμα όσο φαίνεται ότι θα είναι, και από την άλλη, με τα customisations, το recording και όλες τις επιλογές που θα υπάρχουν σε multiplayer modes, ένα εξαιρετικό online Forza που ελπίζω ότι θα επαναφέρει παλιές καλές εποχές δόξας για τους κατόχους του τίτλου αλλά και για τους φανατικούς Έλληνες φίλους του racing.

[slickr-flickr search=»sets» items=»24″ set=»72157633598391252″]

Περισσότερες εικόνες από το παιχνίδι (Flickr)