Select Page

Η σειρά Forza Motorsport, από το 2005 που έκανε την εμφάνισή το πρώτο παιχνίδι της, έχει αποσπάσει αμέτρητα βραβεία και τίτλους, ενώ έχει χαρακτηριστεί και ως ο καλύτερος εξομοιωτής οδήγησης. Δίνοντας έμφαση στο simulation αλλά δημιουργώντας, παράλληλα, ένα φιλικό προς τον απλό gamer περιβάλλον, κατάφερε να ξεχωρίσει ανάμεσα από τα υπόλοιπα παιχνίδια αγώνων ταχύτητας και να γίνει συνώνυμο της racing ψυχαγωγίας.

Έχουν περάσει δύο χρόνια από την κυκλοφορία του Forza Motorsport 3, και το τέταρτο παιχνίδι της σειράς είναι γεγονός. Από τα πρώτα, κιόλας, στοιχεία και βίντεο που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, η Turn 10 έκανε φανερή τη διάθεσή της να ανεβάσει τη σειρά ένα σκαλί παραπάνω, με τις βελτιώσεις και τις προσθήκες που περιλαμβάνει το Forza Motorsport 4. Καταφέρνει να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των αμέτρητων οπαδών της σειράς και των αγώνων ταχύτητος;

Από την πρώτη μας επαφή με το παιχνίδι, θα διαπιστώσουμε πως η Turn 10 άκουσε τους υποστηριχτές της και αναβάθμισε το επαναλαμβανόμενο “Season Play” του 3, το οποίο πλέον ονομάζεται “World Tour”, προσθέτοντας έναν παγκόσμιο χάρτη με τις τοποθεσίες των αγώνων στους οποίους μπορούμε να λάβουμε μέρος. Ένας ομιλητής αναλαμβάνει το ρόλο του “ξεναγού” στο παιχνίδι, και μαζί του ταξιδεύουμε σε όλο τον κόσμο για να αγωνιστούμε σε διάφορα events, χωρισμένα ανάλογα την κατηγορία ή την προέλευση του αυτοκινήτου.

Δυστυχώς, όμως, οι πίστες στις οποίες θα τρέξουμε είναι πάνω κάτω οι ίδιες με αυτές του Forza 3, καθώς έχουν προστεθεί μόνο τέσσερις νέες τοποθεσίες και έχουν αφαιρεθεί άλλες τόσες, μεταξύ των οποίων και η Le Mans. Ακόμα, η Benchmark έχει αντικατασταθεί από την Test Track της γνωστής τηλεοπτικής σειράς Top Gear, το μέρος στο οποίο ο Stig δοκιμάζει όλα τα αυτοκίνητα. Καθώς προχωράμε στο “World Tour”, ξεκλειδώνουμε καινούργια events και μπορούμε να συμμετάσχουμε σε αυτά, όποια στιγμή το επιθυμούμε, μέσω της επιλογής “Event List”.

Ο χειρισμός των αυτοκινήτων είναι ένα από τα δυνατά σημεία του τίτλου, έχοντας υποστεί αρκετές βελτιώσεις σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Σε γενικές γραμμές, τα αυτοκίνητα είναι πιο… “βαριά” και πιο εύκολα να οδηγηθούν (ειδικότερα αυτά στις χαμηλότερες κατηγορίες), ενώ ακόμα και τα υπεραυτοκίνητα της R1, με αρκετή εξάσκηση και το κατάλληλο setup, μπορούν να οδηγηθούν σωστά, ακόμα και από παίκτες χωρίς μεγάλη εμπειρία στα racing games, χωρίς να βρεθούν εκτός δρόμου. Φυσικά, κάθε όχημα συμπεριφέρεται διαφορετικά, ανάλογα με το είδος, την κατηγορία, το βάρος ή την κίνησή του (μπροστινή, πίσω, 4 x 4), δίνοντας μια ξεχωριστή αίσθηση, κάτι που απαιτεί και διαφορετική οδηγική αντιμετώπιση από τον παίκτη.

Όπως τα προηγούμενα παιχνίδια του franchise, έτσι και το Forza Motorsport 4 είναι φιλικό προς όλων των ειδών παίκτες. Με τις βοήθειες που υπάρχουν, όπως το βοηθητικό φρενάρισμα ή το Tracking Control, γίνεται προσιτό σε όλους, ακόμα και αυτούς που δοκιμάζουν για πρώτη φορά racing game. Φυσικά, δε θα μπορούσαν να λείπουν οι λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν τον τίτλο και ικανοποιούν τους πιο απαιτητικούς, καθώς έχουμε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε με την πίεση στα ελαστικά και τα φρένα ή την αεροδυναμική του οχήματος, τα οποία αλλάζουν σημαντικά την οδηγητική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Στα θετικά στοιχεία του τίτλου, κατατάσσεται και η αλλαγή στην ΑΙ των αντιπάλων, καθώς πλέον (ειδικά στο υψηλότερο επίπεδο δυσκολίας) οδηγούν επιθετικά, κάνοντας το παιχνίδι πιο ανταγωνιστικό. Η Turn 10 ενσωμάτωσε ένα είδος αξιολόγησης της οδήγησής μας κατά τη διάρκεια του αγώνα (στις στροφές, στις προσπεράσεις κλπ.). Έτσι, η ΑΙ προσαρμόζεται ανάλογα με την απόδοση που έχουμε. Επιπροσθέτως, το παιχνίδι επιλέγει πάντα αυτοκίνητα με βαθμό κατηγορίας περίπου σαν του δικού μας, ώστε να αποφευχθούν οι… μοναχικές στιγμές οδήγησης του Forza 3, που προσπερνούσαμε πολύ γρήγορα και εύκολα τους αντιπάλους από τον πρώτο κιόλας γύρο, και να έχουμε μια πιο αληθινή racing εμπειρία, με στενές προσπεράσεις.

Δυστυχώς, όλες αυτές οι τεχνικές που εφάρμοσε η εταιρεία δε λειτουργούν πάντοτε άψογα και δε λείπουν οι φορές που κερδίζουμε τους αγώνες, χωρίς καμία δυσκολία. Ακόμα, αν χτυπήσουμε, έστω και μια φορά, με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, ο χρόνος μας ακυρώνεται και δε μεταφέρεται στα Leaderboards του παιχνιδιού. Η Turn 10 κατάφερε να βελτιώσει τα χτυπήματα και τις γρατζουνιές που αποκτά το όχημα μας μετά από τυχόν συγκρούσεις, αλλά το σύστημα ζημιάς, ακόμα και στο επίπεδο simulation, δεν είναι ικανοποιητικό, όσο σε άλλα παιχνίδια αγώνων, όπως για παράδειγμα στο DiRT 3.

Ένα από τα καλύτερα κομμάτια του παιχνιδιού αφορά το RPG στοιχείο που περιλαμβάνει ο τίτλος, το οποίο έχει υποστεί αρκετές αλλαγές και βελτιώσεις σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Πλέον, τα driver levels από 50 που ήταν “εκτοξεύτηκαν” στα 150, και το παιχνίδι μας επιβραβεύει με καινούργια αυτοκίνητα σε κάθε Driver level που ανεβαίνουμε, δίνοντάς μας, μάλιστα, την επιλογή του δώρου από μια λίστα αυτοκινήτων. Επιπλέον, τα car levels που υπήρχαν (κάθε αυτοκίνητο έφτανε μέχρι το επίπεδο πέντε) έχουν αντικατασταθεί με τα affinity levels. Για κάθε μάρκα αυτοκινήτων, έχουμε και ένα επίπεδο “εμπιστοσύνης” και τρέχοντας με οποιοδήποτε μοντέλο του κάθε κατασκευαστή, αποκτάμε πόντους XP, με του οποίους ανεβαίνουμε στο εν λόγω επίπεδο. Για κάθε level που φτάνουμε (υπάρχουν συνολικά 50 επίπεδα για κάθε μάρκα), ο κατασκευαστής μας επιβραβεύει με εκπτώσεις στις βελτιώσεις των αυτοκινήτων του, ακόμα και με 100%, και με in-game χρήματα.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον σ’ ένα racing παιχνίδι βρίσκεται, φυσικά, στα αυτοκίνητα που περιλαμβάνει αυτό και το Forza Motorsport 4, στον εν λόγω τομέα, ικανοποιεί και τους πιο απαιτητικούς, καθώς στο παιχνίδι έχουμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε περισσότερα από 480 διαφορετικά αυτοκίνητα, από περίπου 70 κατασκευαστές. Από εξωτικά σπορ, όπως Ferrari, Lamborghini και Aston Martin μέχρι και πιο… καθημερινά, όπως Fiat, Kia και Mini, με μεγάλο μείον την απουσία της Porsche, καθώς η RUF δεν καταφέρνει να καλύψει το κενό που αφήνει η γερμανική εταιρεία. Μέσα σε όλα αυτά, η Turn 10 έχει καταφέρει να ισορροπήσει τα αυτοκίνητα μεταξύ τους όσο κανένας άλλος developer, κάνοντας εξίσου σημαντικά τα muscle cars του ’70 με τα supercars της εποχής μας, δίνοντας την κατάλληλη προσοχή σ’ όλα τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στο παιχνίδι. Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι είχαν ασχοληθεί με το Forza Motorsport 3 θα ανταμειφθούν με μερικά αυτοκίνητα, αμέσως μόλις ξεκινήσουν το παιχνίδι, ανάλογα με το Driver level και τα οχήματα που είχαν στο garage τους.

Το multiplayer που συναντάμε στο Forza Motorsport 4 είναι σχεδόν ίδιο με αυτό του προηγούμενου τίτλου της σειράς, με μεγάλη αλλαγή στο μέγιστο αριθμό παικτών, όπου από 8 που ήταν, επεκτάθηκε σε 16. Ακόμα, έχει προστεθεί μια καινούργια λειτουργία, τα λεγόμενα “Car Clubs” όπου μπορούμε να συγκροτήσουμε ομάδες πολλών ατόμων, με αρκετά προνόμια όπως την ανταλλαγή αυτοκινήτων μεταξύ των μελών ή τη συνεργασία αυτών με σκοπό τη συγκέντρωση βαθμών για το club. Το αποκορύφωμα, όμως, του multiplayer gaming στο Forza Motorsport 4 αποτελεί το Rivals Mode, ένας καινούργιος και “εθιστικός” τρόπος παιχνιδιού στο Xbox LIVE.

Πρόκειται για ένα συνδυασμό όλων των modes που συναντάμε στο Forza (από απλούς αγώνες racing μέχρι και τα ολοκαίνουργια Top Gear challenges) αλλά αυτή τη φορά, επιλεγούμε έναν παίκτη, είτε φίλο μας είτε μια τυχαία επιλογή του matchmaking, και προσπαθούμε να πετύχουμε καλυτέρους χρόνους και σκορ από αυτόν. Αγωνιζόμαστε ακόμα κι όταν αυτός είναι offline, κόντρα στο ghost του, και αν τυχόν καταφέρουμε να τον ξεπεράσουμε, το παιχνίδι μας επιβραβεύει, ανάλογα με τη θέση που κατείχε ο αντίπαλος στα Leaderboards. Σε περίπτωση που αυτός είναι φίλος μας ή ανήκουμε στο ίδιο Car Club, λαμβάνει αυτόματα μήνυμα πως τον ξεπεράσαμε, ώστε να προσπαθήσει να ξανακερδίσει τη θέση του. Μοιάζει πολύ με το Autolog που συναντήσαμε για πρώτη φορά στο Need for Speed: Hot Pursuit.


Από την πρώτη, κιόλας, παρουσίαση του παιχνιδιού είχαμε δει μια καινούργια λειτουργία, η οποία δεν είχε σχέση με την οδήγηση, αλλά μας μετέφερε σε μια ψηφιακή έκθεση αυτοκινήτων, όπου είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε μερικά υπερπολυτελή οχήματα που (μάλλον) δε θα δούμε ποτέ από κοντά. Στο Autovista, λοιπόν, μπορούμε να εξερευνήσουμε πλήρως συγκεκριμένα υπέροχα αυτοκίνητα, όπως η Ferrari 458 Italia και η Lexus LF-A, ενώ μας δίνεται η δυνατότητα να μπούμε μέσα στο αγωνιστικό πιλοτήριό τους και να θαυμάσουμε τις λεπτομέρειες. Ένας σχολιαστής μας εξηγεί ξεχωριστά το κάθε μέρος των αυτοκινήτων, ενώ ο Τζέρεμι Κλάρκσον (παρουσιαστής του Top Gear) προσθέτει τα δικά του σχόλια για το κάθε όχημα. Η Turn 10 έχει βάλει τα δυνατά της και κατάφερε να σχεδιάσει και να “ζωντανέψει” τα αυτοκίνητα αυτά με πρωτοφανές επίπεδο λεπτομερειών, ξεφεύγοντας από το παραδοσιακό παιχνίδι αγώνων ταχύτητας.

Εξίσου εντυπωσιακά είναι και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, ειδικά όταν βρισκόμαστε στο Homespace (στα menus) και δεν είναι λίγες οι φορές που θα αναρωτηθούμε αν όντως πρόκειται για παιχνίδι ή για αληθινό βίντεο. Η νέα τεχνολογία που χρησιμοποίει η Turn 10, για το φωτισμό, μεταμορφώνει τα τρισδιάστατα μοντέλα, δίνοντάς τους “ζωντάνια”. Ακόμα και όταν είναι εν κινήσει, τα οχήματα “ταιριάζουν” απόλυτα στο δρόμο, δημιουργώντας τις κατάλληλες σκιές, ενώ το φως του ηλίου που χτυπά πάνω στα μοντέλα φαντάζει αληθινό, είτε έχουμε επιλέξει την εξωτερική κάμερα είτε αυτή του cockpit. Τα περιβάλλοντα στις πίστες που θα αγωνιστούμε είναι πιο όμορφα από ποτέ, ενώ ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια είναι προσεγμένη. Η άσφαλτος μοιάζει με πραγματικό δρόμο, ο αέρας παρασέρνει τα φύλλα των δέντρων και ο ήλιος που χτυπάει στην πίστα δίνει “ένταση” στα αντικείμενα που βρίσκονται εκτός αυτής.

Φαίνεται πως στα δυο χρόνια που πέρασαν, η σχεδιαστική ομάδα της Turn 10 έφτασε την κονσόλα στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη για τα υπόλοιπα παιχνίδια στον τομέα των γραφικών. Το μόνο αρνητικό που μπορούμε να καταλογίσουμε στην εταιρεία είναι η έλλειψη καιρικών συνθηκών και νύχτας, καθώς τρέχουμε μόνο κάτω από το φως της ημέρας, χωρίς βροχές ή χιόνια. Ακόμα, στις θετικές αλλαγές συμπεριλαμβάνεται και η αντικατάσταση του μονότονου άσπρου menu με ένα πολύ πιο όμορφο, με περισσότερες καρτέλες και ευχάριστο προς τον παίκτη menu.

Οι μουσικές που ντύνουν τον τίτλο ποικίλλουν, με απαλές μελωδίες να μας παρασέρνουν στα menus και δυνατά κομμάτια με ένταση να παίζουν όταν βρισκόμαστε σε αγώνα. Αλλά εκεί που το παιχνίδι κλέβει την παράσταση είναι ο ήχος των αυτοκινήτων που μοιάζουν σαν αληθινά. Θα παρατηρήσουμε πως κάθε μηχανή παράγει διαφορετικό θόρυβο, ενώ ειδικά στα muscle και τα supercars ο κινητήρας “βρυχάται”, ανατριχιάζοντας τον παίκτη. Εκεί που υστερεί ο ήχος είναι στις συγκρούσεις με άλλα αυτοκίνητα ή κάποιο τοίχο, καθώς το ηχητικό εφέ είναι πάντα το ίδιο και δεν εξαρτάται ούτε από την ταχύτητα σύγκρουσης, αλλά ούτε από το υλικό στο οποίο θα συγκρουστούμε.

Η Turn 10 επεφύλαξε και μια έκπληξη για τους κατόχους του Kinect, καθώς μπορούν να περιηγηθούν στο Autovista χωρίς controller, με το περιφερειακό της Microsoft να αναγνωρίζει τις κινήσεις του σώματος αλλά και του κεφαλιού για να μετατοπίζει την εικόνα στο πού κοιτάμε εκείνη τη στιγμή. Υπάρχουν και οι επιλογές Quick Race και Hot Laps όπου χειριζόμαστε το αυτοκίνητο με τα χέρια μας (κρατώντας ένα “νοητό” τιμόνι), ενώ μπορούμε να παίξουμε και καθιστοί, προσφέροντας ένα… διαφορετικό τρόπο οδήγησης. Χρησιμοποιώντας το εν λόγω περιφερειακό υπάρχει και η επιλογή παιχνιδιού σε split-screen με δύο άτομα, μια προσθήκη που προσφέρει περισσότερη διασκέδαση στους παίκτες. Ακόμα, το παιχνίδι υποστηρίζει φωνητικές εντολές μέσω του Kinect, αρκεί να πούμε “Xbox” για να εμφανιστεί η καρτέλα των εντολών και από εκεί μπορούμε να περιπλανηθούμε σε όλα τα menus.

Συνοψίζοντας, το Forza Motorsport 4 καταφέρνει να πάει το franchise ένα επίπεδο παραπάνω, ανεβάζοντας παράλληλα πολύ ψηλά τον πήχη, στην κατηγορία του. Τα υπέροχα αληθοφανή γραφικά, η βελτίωση στην ΑΙ των αντιπάλων και η αλλαγή στο σύστημα πόντων θα κάνουν ακόμα και αυτούς που απογοητευτήκαν από το τρίτο παιχνίδι της σειράς να ξαναεπιστρέψουν σε αυτή.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Y5xmqL1XTHo’]

Επίσης, με τις νέες προσθήκες όπως το Autovista, το World Tour και το Rival Modes αποδεικνύεται πως η Turn 10 εξελίσσεται και θέλει πάντα να προσφέρει το κάτι παραπάνω στο κοινό της. Για ακόμα μια φορά, όμως, απουσιάζουν τα καιρικά φαινόμενα, η νυχτερινή οδήγηση και οι χωμάτινες πίστες, αλλά όλες οι υπόλοιπες προσθήκες και βελτιώσεις θα αποζημιώσουν και τους πιο απαιτητικούς. Το Forza Motorsport 4, λοιπόν, είναι το καλύτερο παιχνίδι οδήγησης γι’ αυτή τη γενιά βιντεοπαιχνιδιών.

Βαθμολογία: 9/10

Εταιρεία ανάπτυξης: Turn 10

Εταιρεία έκδοσης: Microsoft Studios

Αριθμός παιχτών: 1-16

Ηλικίες: PEGI 3

Επίσημη ιστοσελίδα: http://forzamotorsport.net