Select Page

Deus Ex: Mankind Divided

Συνέντευξη στην gamescom 2016

Πρέπει να είναι πολύ δύσκολο να είσαι σε ένα μεγάλο event, όπως η gamescom, λιγότερο από μια εβδομάδα πριν την κυκλοφορία ενός παιχνιδιού στο οποίο έχεις δουλέψει για μήνες.

Οι τελευταίες μέρες είναι συνήθως η περίοδος που δεν έχεις και πολλά πράγματα να ανακοινώσεις/αποκαλύψεις, και παράλληλα η περίοδος που οι περισσότερες ομάδες επικεντρώνονται στις τελευταίες πινελιές στο παιχνίδι, είτε αυτό αφορά τον κώδικα και τα, σχεδόν αναμενόμενα πλέον, day 1 patch, είτε την επικοινωνία για το παιχνίδι.

Η συνέντευξή μας με την ομάδα του Deus Ex Mankind Divided έγινε στο ‘εταιρικό’ κομμάτι της gamescom, και ήταν μια ζεστή συζήτηση για τη δημιουργία του παιχνιδιού, μερικές από τις προκλήσεις και δυσκολίες, αλλά και κάποια από τα (ιδιαίτερα ευαίσθητα) θέματα που αγγίζει η θεματολογία του τίτλου.

Η ομάδα ήταν γεμάτη ενέργεια και αυτοπεποίθηση για το DXMD. Όντας και οι ίδιοι φαν των sci-fi ταινιών, κόμικ κτλ, η ευκαιρία να συνεχίσουν να δημιουργούν επάνω στον κόσμο του Deus Ex, και να καταπιαστούν και πάλι με τα θέματα που άγγιξε το Human Revolution, ήταν κάτι που ήθελαν πάρα πολύ.

The original DX is at the core of the franchise 

Το Deus Ex φυσικά παραμένει στον πυρήνα της σειράς. Πάνω στους πυλώνες που δημιούργησε, έχτισαν το sequel – κάτι που, όπως μας τόνισαν, αποτέλεσε και ευκαιρία να βελτιωθούν πολλές παράμετροι του παιχνιδιού – από τα side missions, μέχρι το σχεδιασμό και τη βελτιστοποίηση του χειρισμού και του gameplay, το παιχνίδι συνολικά ανταποκρίνεται καλύτερα και δημιουργεί μια πιο ομαλή gaming εμπειρία.

Η προσθήκη πολλών επιλογών, με διαφορετικές συνέπειες η καθεμία, που θα γίνουν αντιληπτές πολλές φορές πολύ αργότερα στο παιχνίδι, δημιουργούν συνοχή και συνέχεια, σε τέτοιο βαθμό που σε πολλές περιπτώσεις όποιος παίξει το παιχνίδι δε θα αντιληφθεί καν το βάρος και τον αντίκτυπο που θα έχει στον κόσμο κάποια επιλογή του/της.

Παράλληλα, το Breach θα προσθέσει ένα πολύ πιο arcade, γρήγορο και διαφορετικό στυλ παιχνιδιού σε σχέση με την κυρίως εμπειρία του DX. Την απόφαση να συμπεριλάβουν το Breach την έλαβαν περίπου στα μισά της ανάπτυξης του παιχνιδιού, και πολύ σύντομα υπήρχε dedicated ομάδα που ασχολήθηκε με τη δημιουργία του, ώστε να μην στερηθεί το ‘βασικό’ παιχνίδι τα resources που χρειαζόταν.

Όπως και τα προηγούμενα Deus Ex, το Mankind Divided έχει πολλά easter eggs – αν και η ομάδα προτιμάει την αναφορά σε αυτά ως ‘συμπληρωματικές λεπτομέρειες’, που απλά κάνουν τον κόσμο πιο αληθινό, και έρχονται να δώσουν συνοχή στην ιστορία με έναν απόλυτα φυσικό και αναμενόμενο τρόπο. Αλλά υπάρχουν πολλές, πολλές τέτοιες λεπτομέρειες – από email και αναφορές στις εφημερίδες, μέχρι αντικείμενα και συζητήσεις με χαρακτήρες.

Σε αυτό το σημείο της συνέντευξης, η συζήτηση απομακρύνθηκε λίγο από το DX, καθώς ένας από τους δημοσιογράφους ρώτησε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Φυσικά η ομάδα απάντησε ότι όλο το βάρος αυτή τη στιγμή είναι στο DXMD, αλλά μιας και ο κύκλος ανάπτυξης ενός τίτλου μετριέται σε χρόνια, ήδη έχουν κάποιες ιδέες. Προέχει η υποστήριξη του DX με νέο υλικό, αμέσως μετά την κυκλοφορία του, αλλά και οι ίδιοι σκέφτονται και αξιολογούν το πώς θέλουν να προχωρήσουν.

Πώς μπορούν να φέρουν κάτι καινούριο στον χώρο του gaming για τους παίκτες; Πώς μπορούν να διασφαλίσουν ότι κάθε επιλογή θα έχει αντίκτυπο; Πώς μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρά συναισθήματα που οι παίκτες θα θυμούνται; Και ποια είναι η ιδανική ‘γωνία’/οπτική από την οποία θέλουν να πουν την επόμενη ιστορία τους;

 

This aspect of the debate comes forward very strongly in the game

Και εδώ η ομάδα του Deus Ex άγγιξε και το τέλος του Human Revolution. Η ιστορία συνεχίζει, ο κόσμος υπάρχει, και η πραγματικότητα των γεγονότων του HR δεν αμφισβητείται, αλλά παραμένει μια πλευρά μιας πραγματικότητας. Και όπως μας είπαν χαρακτηριστικά, μπορεί να σου πει κάποιος μια αλήθεια, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι και εσύ απαραίτητα θα την πιστέψεις. Ή ότι είναι η μόνη πραγματική εκδοχή μιας σειράς γεγονότων.

Όσοι έχουν παίξει το Human Revolution θα ξεκινήσουν το παιχνίδι γνωρίζοντας κάποια πράγματα παραπάνω για τον κόσμο και τις συνέπειες κάθε πράξης. Αυτή τη φορά, με το Mankind Divided έχουμε την τεχνολογική δυνατότητα να παρακολουθήσουμε με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια τις επιλογές του παίκτη. Και αν στο μέλλον χρειαστεί να κοιτάξουμε πίσω σε αυτές, είναι κάτι που πλέον μπορούμε να κάνουμε. Με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην εξέλιξη των πραγμάτων μέσα στον κόσμο του Deus Ex.

Μια άλλη ερώτηση που ‘έκαιγε’ πολλούς από τους δημοσιογράφους ήταν αν μπορείς να τερματίσεις το παιχνίδι χωρίς να σκοτώσεις κανέναν (συμπεριλαμβανομένων των bosses). Η ομάδα απάντησε πως αυτό γίνεται, όπως είναι εφικτό να τερματίσεις το παιχνίδι χωρίς augmentation, αλλά φυσικά και το επίπεδο δυσκολίας και στις δύο περιπτώσεις θα είναι πολύ υψηλότερο.

Μια από τις ερωτήσεις που είχαμε προετοιμάσει με τον Χρυσόστομο για τη συνέντευξη, αφορούσε το ‘human potential’ – τη δυναμική και τις δυνατότητες που ανοίγονται στον άνθρωπο μέσα από το augmentation, κάτι που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει το Deus Ex ως παιχνίδι. Η ερώτησή μου λοιπόν ήταν αν πρόκειται για τις πλαστικές επόμενης γενιάς, και τί ηθικά διλήμματα μπορεί να δημιουργεί κάτι τέτοιο.

Πλέον βλέπουμε να υπάρχουν αντικείμενα, δυνατότητες και πράγματα που κάποτε μόνο να φανταστούμε μπορούσαμε. Η πρόοδος της τεχνολογίας, ωθεί και την πρόοδο – ή την έγερση ερωτημάτων, και σε επίπεδο ηθικής. Φυσικά και το παιχνίδι είναι κατά βάση SciFi, αλλά σε μεγάλο βαθμό η ομάδα προσπάθησε να βασιστεί σε πραγματικές ανακαλύψεις και σε πράγματα που δεν απέχουν εντελώς από τη σημερινή πραγματικότητα.

Θα μπορούσαν κάποια από αυτά να διχάσουν σε επίπεδο ηθικής; Ναι. Ήδη οι άνθρωποι που με κάποιο τρόπο είναι augmented αντιμετωπίζονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, και σε διάφορους βαθμούς, διαφορετικά. Αυτή μάλιστα η διαφορετική αντιμετώπιση είναι ένα από τα κεντρικά θέματα και μέσα στο παιχνίδι. Είναι μοναδικό και ταυτόχρονα κατά κάποιο τρόπο κάτι το μυστηριώδες.
Αλλά είναι και κάτι που ήδη συμβαίνει στην κοινωνία μας. Η ομάδα απλά προσπάθησε να δει στον καθρέφτη πώς αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί μέσα στην ιστορία, και πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί.

There are multiple ways one truth can be told, and understood.

Αυτή ακριβώς η δυνατότητα, η δυναμική του augmentation (της παραμετροποίησης των ικανοτήτων/δυνατοτήτων μας, με μηχανική ή άλλη παρέμβαση), θα μπορούσε να αποτελέσει προέκταση και προβολή του ποιος θα έχει και ποιος δε θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τέτοιες παραμετροποιήσεις και στην πραγματικότητα. Όπως το Ίντερνετ, μπορεί κάποια στιγμή να είναι τόσο προσβάσιμες και διαθέσιμες, που αν δεν ανήκεις σε κάποιον από αυτούς που το έχει, έχεις κατά κάποιο τρόπο ‘μείνει πίσω’.

Και μαζί με την τεχνολογία και τη δυναμική που αυτή θα ξεκλειδώσει για τον άνθρωπο, θα ακολουθήσουν τα ηθικά ερωτήματα. Και μπορεί να μην είναι αυτά που αγγίζει το Mankind Divided, αλλά σίγουρα κάποια από τα ερωτήματα μέσα στο παιχνίδι έχουν αυτή τη δυναμική.

Ευχαριστούμε την CD Media, την Square Enix και την ομάδα του Deus Ex: Mankind Divided για αυτή τη συνέντευξη.

Όπως και η πραγματικότητα, με ή χωρίς εισαγωγικά, του παιχνιδιού, η παραπάνω συνέντευξη αγγίζει πολλά θέματα που ίσως χρειαστεί να ξαναπιάσουμε ως είδος στο μέλλον. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε πόσο ανοικτόμυαλοι θα είμαστε, και σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, και στην όποια αλήθεια μπορεί να κρύβεται πίσω από κάθε τέτοια ανακάλυψη ή εφεύρεση που μπορεί να παραμετροποιήσει αυτό που νωρίτερα αναφέραμε ως human potential.

Δημήτρης

Gotmian